2013. december 21., szombat

Tesztek

Domiéknak a múlt héten voltak a Christmas test-ek, ami kb. olyan, mintha otthon a félévi bizonyítvány előtt lenne egy nagy dolgozat a féléves anyagból. Az ő osztályának hétfőn technical graphics-ból, szerdán francia nyelvből, történelemből és földrajzból, csütörtökön matekból, ír nyelvből (amit ő nem tanul, ezért addig csendben készülhetett a következőre) és business-ből, pénteken angol nyelvből és science-ből voltak a tesztek. Kicsit úgy kell elképzelni mint a Harry Potterben, hogy ülnek a gyerekek egy nagy teremben, mindenki külön asztalnál és van bent egy felügyelő tanár. Tilos beszélni, és nem lehet bent semmi, csak amire szükség van a teszt írásához. Reggel szokott időben bemennek, beülnek a terembe, kapnak fél óra felkészülési időt, aztán másfél órán keresztül írhatják a tesztet, utána tízórai szünet. Aztán megint fél óra felkészülés, másfél óra teszt írás, utána ebéd szünet, és aztán megint ugyanaz, utána haza jöhetnek.
Domi nagyon izgult, már a múlt héten elkezdett parázni, és készített egy tanulási tervet is, amit ő talált ki és be is tartotta: szombaton angolra tanult, vasárnap franciára, hétfőn törire, kedden földrajzra. Tech. grap-ra nem kellett tanulni, mert az rajzolás, szerda délután megint angolra tanult, mert matekból jó és nem érezte szükségét(viszont angolból verset is kellett tudni), bizniszből pedig elég az a felkészülés amit a többiek ír tesztje alatt meg tud tanulni, mert abból is elég jó, csütörtökön este pedig science-ből tanult. Nagyon büszke vagyok rá, hogy ezt magától kitalálta és előre látóan felkészült egy egész héten keresztül, minden délután. Szerintem nagyon nagy dolog egy 14 éves adhd-s fiútól, hogy egyedül képes volt felmérni a szükséges időt és energiát, és végig tartani magát a kitalált menetrendhez. Nekem csak a hazajövetele utáni pihenés és evés után kellett szólnom, hogy tanulás (erre is ő kért, nehogy elfelejtse) és ő első szóra felment a szobájába a tankönyvekkel, és ha arra járva bekukucskáltam, valóban tanult és nem valami mással foglalkozott. Az adhd-nál pontosan az idő helyes beosztása és szervezése az egyik legnehezebben megtanulható probléma, mert nem lehet rutinokkal megküzdeni a napközben adódó változatos kihívásokkal. Ami (mint pl a reggeli indulás, vagy a vacsival kezdődő időszak) szépen végig vihető egy rutin szerint, azt hamar megtanulják kezelni, de amúgy kifolyik a kezükből az idő, ezért is vagyok nagyon büszke most Domira.
Tehát kész vannak a tesztek és majd levélben kapjuk január elején az eredményeket. Ő még mindig nagyon izgul, nehogy megbukjon, de miután voltam fogadó órán, tudom hogy nem lesz semmi baj, mert szorgalmas és jó képességű, persze az adhd mindig okozhat olyan vicceket, hogy véletlen nem azt az anyagot tanulja meg amit kellett volna, vagy pont az nem jut eszébe ami a legtöbb pontot éri, esetleg nem vesz észre egy fontos feladatot a papír közepén, de a bukástól nem kell tartani, ebben biztos vagyok. Sőt szerintem egy elég jó eredményre lehet számítani, a befektetett energia alapján, de ha nem, én akkor sem leszek szomorú, mert egy nagyon fontos dolgot már megtanult: az előre gondolkodást, és hogy a tetteinek következményei vannak, és ez  nekem fontosabb mint a jó jegy.

Déneséknek mivel harmadikosok nem kellett most teszteket írni, (neki nem is lesz már több ilyen tesztje, csak a junior vizsga előtti próba tesztek, aztán júniusban a vizsga) mert nekik halloween-i tesztek voltak, aminek a felén nem volt ott a lábtörés miatt. Ezért az ő értesítője már megjött december elején, nem is lett valami jó, mert nem volt ott a felkészülés egy részén és a tesztek egy részén sem. De ennek ellenére a tanári jellemzésekben azt írják, hogy nem lesz gond a vizsgán, ha tanul rendesen.

6 megjegyzés:

  1. Hu meg ha, hat ez tenyleg nagyon szep, ahogy a felkeszules megszervezte maganak, nagyon ugyes. Drukk, h az eredmenyek is jok legyenek :)
    Itt segitenek az ilyen tanulasi tervek osszeallitasaban, altalaban is meg egyenileg. A fiam (nem adhd hanem asd) sam-tutora (ez kb mint az osztalyfonok, csak itt nincs osztaly az otthoni ertelemben) keszitett neki (vele kozosen) egy hazifeladat-kulonora-napirendet, minden benne van, az iskolai extrak (ebedszunetes zenekar meg matek klub) meg az iskolan kivuli olaszora meg zongora (ez azota mar nincs) es h ezek korul mikor tudhatna lecket irni, mert iden kicsit elcsuszott ezekkel :P
    Nagyon jofej a no, kedveli is Danit, Dani is ot, nem tudom, h masnap is segit vajon igy vagy ez egy speci akcio volt. Mindenesetre azota konnyebb az eletunk, csak ranezek a kifuggesztett tablazatra es szamonkerhetem mi hianyzik.

    Buek nektek :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Osztályfőnők itt sincs, csak nem tudom milyen alapon, van egy tanárnő aki az adhd kapcsán kért neki asszisztenst bizonyos órákra, és vele kell majd egyeztetnünk ha meg lesz a papir róla. Itt karier tervet segitenek kitalálni nekik, időnként van ilyen órájuk is, de nem minden héten. Az asd az a figyelemzavar hiperaktivitás nélkül?

      Törlés
  2. Asd = autizmus spektrum disorder. Az a nem klasszik nembeszelo, monotonszokasok rabja fajta autista, akirol a joakarok vagy azt mondjak, h semmi baja, csak rossUl neveljuk, vagy semmi baja csak elkenyeztettuk, vagy semmi baja mert a szomszed gyereke is cainal ilyeneket. Akirol kulsore meg szakember sem mondja meg (a mienk nem is kapott papirt, mert volt szemkontaktus, amire mi tanitottuk meg), viszont akit kirugnak az iskolabol, a sportszakkorokbol, az egyeb kozossegekbol :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jaj igy már tudom asperger szindróma... Domi legjobb barátja Magyarországon aspergeres volt, csak ezt a megnevezést nem ismertem. Hát az sem egyszerű, nem irigyellek, egyik gyerekemnek is vannak autisztikus tünetei, de csak határeset, és még igy sem könnyű vele. Olvastam hogy ugyan az a gén okozza, sőt némely kutatók szerint az adhd a spektrum legelején van, hát nem tudom...

      Törlés
  3. Eleinte Danit is teszteltek ADHDra is, iskolavaltas utan megint, deaz egy oras megfogyeles eleg volt, kepes siman elmolyolni, koncentral, meg nemszeretem feladatokon is, ez nem volt gond. A gond mindig a kortars kozosseg volt. 2 evvel idosebbekkel vagy fiatalabbakkal siman kijott, a fiatalabbakkal valszeg az erzelmi/szocialis eretlensege miatt, az idosebbekkel a targyi tudasa, ismeretanyaga volt a kozos, Egyeduli gyerekkent nekunk sem volt vele sok gondunk, most sincs, ezert is volt nehez ot tesztelni. az allami pszichiater nem volt hajlando kijonni ot az iskolaban megfigyelni, a magan persze jott, sok penzert, csak o szakvelemenyevel semmire nem megyunk, semmi segitseg nem jar vele. Halisten a mostani suli azert elfogadja es annak alapjan is megy minden rendben. Ha nem birnanak vele, akkor segitenenek flepnit szerezni, de birnak.
    Nagy hiba volt a magan altalanos iskola, sok penzert nem kaptunk semmit ;/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kortárs kapcsolatok nálunk is mindig gondot okoztak, pont azért amiért nálatok is, de ez mindhármuknál gond volt. Mostanra már csak a Domonkosnak nem megy, és nagyon szenved is tőle, de sajnos ebben nem igazán tudok segíteni neki, mert mégsem mehetek oda a többi fiúhoz, hogy ugyan barátkozzatok már vele... :(

      Törlés