2016. március 1., kedd

Tanulás

Azt terveztem, hogy hetente írok egy bejegyzést, de a múlt héten beteg voltam, olyan vacakul éreztem magam, hogy csak feküdtem, még Kate látogatását is lemondtam. Mostanra jól vagyok, de a házimunkában olyan elmaradásaim voltak, hogy azzal foglalkoztam eddig. 

A szünetben írtunk a Dénessel egy tanulási tervet, mert itt más a suli rendszer, és ő nem tudja jól beosztani az idejét. Itt az 5. és 6. évfolyam a gimiben úgy néz ki, hogy kötelezően csak angolt és matekot kell tanulnia mindenkinek, ezen kívül egy nyelvet, ez a legtöbbnek az ír, mert az íreknek az is kötelező. De mivel mi nem vagyunk azok, nekik jó a magyar is, ha abból érettségiznek mint idegen nyelvből, mert az a lényeg, hogy egy mai modern európai nyelv legyen. Ezen kívül kell választani egy science tárgyat biológiát, fizikát, kémiát, vagy agrártudományt. Az érettségit hat tantárgyból kell letenni, de lehet többől is. Tehát a többi szabadon választott tantárgy, annak megfelelően, hogy valaki mit szeretne majd tanulni a későbbiekben, és ráadásul mindegyiknél eldöntheti, hogy emelt szinten vagy csak alapszinten akarja e tanulni. Ha valakinek nem célja továbbtanulni, csak az érettségit akarja, akkor alapszinten tanul mindent és kiválasztja azokat a tárgyakat ami a legkönnyebben megy neki, és ha azokból sikerül 45%-ot írnia, akkor már le is érettségizett.

Hát Dénesnek vannak továbbtanulási tervei, olyan szakokat jelölt meg, amiken számítógépes grafikai tervezést és ennek különböző változatait tanítják. Ő alapszinten tanul angolt, matekot és fizikát, emelt szinten fog érettségizni magyarból (ezt nem tanulja, nekünk kell felkészíteni belőle) művészetekből (ami szabadkézi rajz és művészettörténet) valamint egy Design and communication graphics nevű tárgyból ami leginkább számítógépes rajzolásnak felel meg de kézzel is kell rajzokat szerkeszteni, meg van némi elmélet is benne (nem igazán tudom mi lehet a magyar megfelelője ennek a tárgynak). Ez azt jelenti, hogy öt tárgyat tanul, de az iskola rendszer úgy van kitalálva hogy 7-8 tárgyat is fel tudjanak venni, akkor nagyobb a továbbtanulás esélye, ezért rengeteg lukas órája van. Ő is több tárgyat akart felvenni, de sajnos nem sikerült, mert blokkok vannak és nem lehet együtt tanulni némelyiket (pl egy időben van francia és biológia), illetve ő csak harmadiktól jár ide, és nem tudott volna már bekapcsolódni. Szóval ezért heti 15 lukas órája van, amikor csak üldögél a hátsó padban és unatkozik, plusz még a tanulószoba. Most a szünetben szépen leültünk és a lukas órákra megírtuk mikor mit kell tanulnia, hogy végezzen a teljes két évi anyag ismétlésével a vizsgákig.
Már egy hete így tanul a suliban, és elégedett a rendszerrel, sajnos magától ez nem menne, kifolyna az idő a kezéből, ahogy eddig is.

Ha már ez a téma még elmondom, hogy Domi alapszinten tanul angolt, franciát, és emelt szinten matekot, kémiát, biológiát, és történelmet. Neki csak heti 5 lukas órája van amikor a többieknek ír óra van, de mivel szüksége van a figyelemzavar miatt plusz órákra is, ezért csak heti két ír óra van, amiken részt kell vegyen, ezeken leckét szokott írni. Persze ezen kívül ő is fog magyarból emelt szinten érettségizni, mert az is plusz pontokat jelent. 
Ő még csak ötödikes és ha év végén nagyon rossz jegye lenne valamelyik emelt szintű tárgyból, akkor hatodikra vissza veszik belőle alapszintre, és akkor az érettségije kevesebb pontot ér, mint ha így marad. De azt nem engedik, hogy valaki emelt szinten megbukjon, először próbálnak neki segíteni, de ha nem megy, akkor inkább alapszinten vizsgáztatják.
Tudom ez a rendszer most így elmondva, nagyon bonyolultnak tűnik, de a gyakorlatban nem az. Nekem sokkal jobban tetszik, hogy maguk választotta tárgyakat tanulhatnak és nem amit a gép dobott, mint otthon. Így sokkal motiváltabbak is, mert általában azokat a tantárgyakat választják amit szeretnek, és jó esetben nem is kell annyit fegyelmezni a tanárnak, mert hiszen érdekli a gyerekeket amit tanít.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése